Nu är dagen här! En Futures Day kan planeras och genomföras på många olika sätt, och här presenterar vi ett överblick för att inspirera andra. Vårt upplägg fokuserar på att skapa en kreativ miljö där eleverna får möjligheten att spekulera om framtiden och skapa berättelser med hjälp av storytelling och AI-verktyg. Ta gärna inspiration och anpassa schemat efter era egna förutsättningar!
1. Morgonmöte med all involverad personal
Samla all personal som ska delta i Futures day för ett kort möte. Ny personal kan ha tillkommit sent eller några kanske har missat den skriftliga informationen. Kör en kort dragning över dagen och öppna upp för frågor. Berätta också var de kan hitta er, eller få tag på er som ingår i projektgruppen under dagen utifall att någon akut situation uppstår. Visa Teamsmappen där all information ligger.
2. Eleverna gör entré
Tänk på att skapa en pampig entré för att skapa förväntningar. Ha gärna bild/ljud som anknyter till AI igång på storskärmen på scenen, detta hittar ni här (länka?) Det är trevligt om så många vuxna som möjligt finns i entrén och hälsar eleverna välkomna. Visa dem också var de kan hänga av sig sina kläder och var de ska sitta om ni befinner er på en ny plats. Tänk på att börja i tid då tiden är tight och momentet inte får ta för lång tid.
3. Gemensam uppstart i aulan med presentationer och miniföreläsningar.
De gemensamma uppstarten har visat sig vara väldigt viktig. En god idé är att rektor, projektgruppen och eventuell universitetspersonal finns på scen och inleder dagen. Rektor och universitetspersonal ger tyngt åt projektet och projektgruppen är de som har expertkunskap om det. Vissa engagemang och skapa en positiv stämning för dagen. Det är också viktigt att poängtera att detta är ett väldigt annorlunda sätt att arbeta men var tydliga med syftet med dagen. Vissa elever kommer direkt att fråga om novellerna och illustrationerna kommer att betygssättas så förbered era svar.
Snabbt går ni över till gästföreläsarna som någon i projektgrupper presenterar. Varje föreläsare bör ha max 15 minuter och ansvara för olika teman kopplat till framtiden. Använd Andrew och Joels film som en introduktion till den allmänna teknikutvecklingen med specifikt fokus på AI, denna hittar ni här (länkas?). Andra ämnen som är relevanta och tacksamma att ta upp är tankar om miljön, världsläget eller ekonomin i framtiden. Föreläsarna väljer själva vilken tidshorisont som är rimlig.
Två viktiga tips! För det första är det sannolikt att eleverna kommer att använda de teman som föreläsningarna handlar om i sina noveller så här kan ni planera urvalet med omsorg. För det andra är det viktigt att både se framtidens utmaningar och möjligheter inom de olika domänerna. Viktar man åt det ena eller andra hållet är det sannolikt att berättelserna kommer att bli antingen helt dystopiska eller utopiska. Vi vill att det är eleverna tankar om detta som ska genomsyra berättelserna. Uppstarten bör inte vara mer än 60 minuter. Den är till för att inspirera till teman och ge olika bilder och scenarion om framtiden.
4. Uppstart klassvis
Uppstarten i de större klassrummen ska vara kort och det är mentor/mentorer som håller i det. Börja med att ta närvaro och kolla av så att alla elever har förstått vilken grupp de tillhör och vilken plats. Påminn om Teamet där all information finns och berätta att de har en huvudansvarig för gruppen, skrivstuga (om ni har det) men också personal som kommer förbi regelbundet. Om eleverna inte vet var lunchen är kan det vara bra att förklara vägen dit. Påminn om att det finns frukt och dricka och beskriv också vägen dit.
5. Skrivpass 1
Det är dags att börja skriva men först kan det vara bra om grupperna presenterar sig för varandra då alla inte känner varandra. Det kan också vara bra att fördela rollerna i gruppen. Vem/vilka ska ta ansvar för illustrationerna och vem har en mer samlande roll?
I uppstarten är det väldigt viktigt att ha vuxennärvaro så att de hittar idéer för sin text. Lämna dem när de kommit igång men kika gärna förbi för att se att de inte fastnat. Uppmuntra dem att använda AI som ett bollplank och skrivpartner. Hur mycket samarbete man vill ha bestämmer gruppen. Det är bra att uppmuntra dem att tillsammans promta på olika sätt. De kommer att få olika förslag som de kan pussla ihop för ramberättelsen. Vissa grupper vill själva skapa sin ramberättelse vilken naturligtvis är lika bra.
Diskutera gärna inspirationsbilderna, uppmuntra dem att använda A3-papper och färgpennor för att påbörja en mind-map. En annan sak som kan vara bra att redan inledningsvis fundera över är hur långt fram i framtiden vi har kommit och om det i huvudsak ska vara en utopi eller en dystopi. Avslutningsvis är det bra att påminna dem om tiden för feedbacksessionen så att de kan planera sin tid.
6. Feedbacksession
Feedbackmötet bör vara cirka 30 minuter långt och ledas av en svensklärare men det är också värdefullt om fler vuxna finns med i rummet. Samtidigt som detta sker kan annan personal börja med att förbereda lunchen. Rummet bör rymma 4-5 grupper och de bör sitta i en cirkel. Efter första skrivpasset bör grupperna ha en ramberättelse med konflikt, protagonist, antagonist, fysisk miljöbeskrivning och en tanke om den psykosociala däremot kan stegring, vändpunkter och slut vara öppna.
Poängtera att detta bara är ett utkast och att de andra grupperna finns där som inspiratörer med värdefull input. Läraren leder mötet men fungerar mest som en moderator och tidtagare. Be första gruppen berätta om sin ramberättelse och utse en annan grupp som ger feedback. Ett bra upplägg för elevfeedback är att de i huvudsak fokuserar på: vad är bra, vad kan utvecklas och att komma på en surprice som kan utveckla berättelsen. Be feedbackgruppen att anteckna när de andra berättar.
Det är viktigt att förklara för grupperna att de äger sin berättelse och att detta bara är input ifrån en annan grupp som ser på den ”utifrån”. Ställ gärna följdfrågor till båda grupperna och uppmana de andra deltagarna att fylla i. Gå vidare till nästa och utse en feedbackgrupp. Det är viktigt att alla grupper får lika mycket tid.
När feedbacksessionen är klar går grupperna tillbaka till sina grupprum men uppmana grupperna att stanna kvar om de har några individuella ytterligare frågor. Påminn också om skrivstugan om den finns.
7. Skrivpass 2
Nu har eleverna förhoppningsvis en massa nya tankar med sig om hur de ska utveckla sina berättelser. Under detta lite kortare pass arbetar de vidare med att fördjupa och utveckla sina noveller. Även här är det toppen att både använda sin egen kreativitet och kunskap om storytelling men också att använda ChatGpt som skrivpartner. I detta skede är stegring, vändpunkter och utveckling av karaktärer viktiga.
Parallellt med skrivandet kan någon påbörja illustrationsarbetet då det kan skapa en ytterligare bild av miljöer och karaktärer. Det är bra att AI-generera flera bilder på olika karaktärer, situationer och miljöer. Säkerställ att någon vuxen låser grupprummet innan de går på lunch.
8. Lunch och rast
Lunch och rast är väldigt viktigt, dels för att umgås dels för att låta berättelsen vila en stund. Uppmana dem att sätta sig med andra grupper och att gå ut en stund. En lagom tid för lunch och rast är 45 minuter men självklart kan eleverna gå tillbaka till sina grupprum tidigare.
9. Skrivpass 3
Det avslutande skrivpasset bör vara lika långt som det första och här kan det vara bra för personalen att hjälpa till att hålla koll på tiden och vara både ett stöd i skriv- och bildprocessen och en uppmuntrande person. En viktig sak som man kan fråga om är spänningsnivån. Stegras den och finns det några plötsliga och oväntade vändpunkter? Kan man kanske lägga till en plantering som gör att läsaren känner sig smart?
Finns det något ytterligare som AI kan hjälpa till med till exempel ge förslag kring miljö- och personbeskrivningar? Går det att be ChatGpt om stöd gällande korrekturläsning? Finns det ytterligare bilder som AI kan skapa, exempelvis om slutet? Uppmana gärna eleverna att själva korrekturläsa sin text då det är värdefullt för svenskundervisningen. I detta steg behövs också urval av illustrationer.
10. Avslutning klassvis
När tiden för skrivandet är slut samlas eleverna åter klassvis i de större salarna tillsammans med sin mentor/mentorer. Börja med att fråga om dagen. Vad har varit bra/kul och vad skulle kunna bli bättre. Eleverna gör därefter en enskild utvärdering, förslagsvis i forms. Avsluta med att checka av att alla grupper har lämnat in sina noveller och illustrationer i rätt team.
11. När eleverna har gått
Samla ihop allt material, de som inte är mentorer för klasserna kan börja redan under punkt 8. Ta 10 minuters avstämning för att sammanfatta dagen. Hur var engagemanget, närvaron, tidsschemat? Finns det andra relevanta saker att ta upp? Väntar man för länge glömmer man lätt bort viktiga erfarenheter under dagen. Dessutom kan många lärare som inte annars har en naturlig koppling till varandra ge sina perspektiv.
Tänk på att ha lunchen över en liten längre tid. Det skapar en flexibilitet där eleverna kan anpassa sig efter var de är i sin skrivprocess, självklart vill man inte lämna om man är i ett flow. Genom detta upplägg finns också chans för eleverna ifrån olika klasser att blandas vilket kan skapa nya sociala band och en möjlighet till brainstorming.
Ge eleverna möjligheter att ta pauser när de behöver. Det är bra om det finns frukt och dryck att tillgå. Att ta en promenad ensam eller med en skrivpartner kan generera ny energi. Samtidigt är det viktigt att vuxna håller koll på eleverna så att de fokuserar på sitt skrivande och bildskapande.
Ett förslag på komplement för elevfeedback är att ha en fast plats dit eleverna kan komma under vissa tider under dagen. ”Skrivstugan” kan bemannas av svensklärare, tekniklärare eller studenter om man har Futures day på högskola/universitet. En fördel med detta upplägg är att gruppen kan dela på sig i arbetsprocessen utan att störa varandra.