Välkommen till Futures, ett banbrytande utbildningsinitiativ som föddes ur en växande oro för framtiden bland unga. I en tid då ungdomar mellan 15-24 år uttrycker en allt större ängslan inför vad som komma skall, bestämde vi oss för att möta denna oro med kreativitet och innovation.
Våren 2023 arbetade vi tillsammans på Erik Dahlbergsgymnasiet. Alla tre med utvecklingsuppdrag i sina tjänster; en lektor och två förstelärare. Under vårterminen skapade vi vårt koncept – Futures day. För oss har det varit nyckeln, att vi gör arbetet tillsammans med hjälp av våra olika spetskompetenser. Grunden för vårt samarbete är ett gemensamt intresse för berättelse och berättande, men också en stark drivkraft att tillsammans utforska nya möjligheter för lärande.
Vi ställde oss många frågor, bland annat följande två:
Hur kan vi arbeta med frågor om framtiden i skolan?
Hur kan vi närma oss områden som vi inte riktigt vet någonting om?
Vi landade i att vi vill prova låta årskurs ett elever på gymnasiet kollaborativt skriva fiktionsberättelser om framtiden med möjligheten att använda AI-verktyg i sin skrivprocess. Temat på berättelserna skulle vara teknik och hållbarhet.
Vi hade även möjlighet att koppla vårt projekt till forskning och det är ett samverkansprojekt mellan Erik Dahlbergsgymnasiet, Utbildningsförvaltningen och Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Det gör att Futures Day står på två ben, ett i praktiken och ett i akademin. Det är ett explorativt samarbete mellan lärare för att se hur man kan skruva på sin undervisning, samtidigt som det samlas in data som sen blir bidrag till forskning kring lärande med AI-verktyg.
Utgångspunkten och grunden i Futures Day kommer alltid att vara tre kollegor som tillsammans ville testa och skapa tillsammans. Vi har och har haft otroligt roligt under de här åren och arbetet har gett ringar på vattnet. Därför har vi skapat den här sidan; vi ville berätta om vårt koncept Futures Day, så att andra kan bli inspirerade skapa sina egna Futures.
“FL is a capability. It is the skill that allows people to better understand the role of the future in what they see and do. Being futures literate empowers the imagination, enhances our ability to prepare, recover and invent as changes occur.” https://en.unesco.org/futuresliteracy/about
Medan vi blickar framåt mot Futures 2025 och bortom, fortsätter vi att utveckla och förfina vår approach. Vi tror på kraften i samarbete, på mötet mellan olika discipliner och på ungdomars förmåga att forma sin egen framtid. Future-projektet är mer än bara en övning i kreativt skrivande – det är en inbjudan att aktivt delta i skapandet av morgondagen.
Vi välkomnar dig att utforska våra elevers visioner, att engagera dig i diskussionen om framtiden och kanske till och med att bidra med din egen berättelse. För i slutändan är det genom att föreställa oss framtiden som vi börjar bygga den.
Om du vill veta mer om hur du kan bli involverad eller har frågor om projektet, tveka inte att kontakta oss. Tillsammans kan vi skapa en framtid värd att se fram emot.