I teknikämnet får eleverna även fördjupa sig i teknikhistoria som en del av kursen, vilket ger dem en förståelse för hur tekniska och sociala faktorer samspelar i samhällsutvecklingen. Som en del av förberedelserna inför Futures Day uppmanas eleverna att göra framtidsprognoser, där de reflekterar över kommande tekniker och hur dessa kan påverka samhället, samt hur samhället i sin tur påverkar teknikutvecklingen.
Ett exempel på hur detta kan struktureras i undervisningen:
Steg 1: Framtidsprognoser inom specifika områden: Under två lektioner delas klassen in i grupper om tre personer, där grupper med tjejer ska innehålla minst två tjejer. Varje grupp får tilldelat ett utvecklingsområde, som till exempel:
Steg 2: Diskussion och spekulation: Grupperna spekulerar kring vilka sociotekniska förändringar vi kan förvänta oss inom deras tilldelade område. De diskuterar vilka tekniker som kan finnas om 10, 20 eller 30 år, och hur dessa kan komma att påverka vår levnadsstandard. De uppmuntras också att undersöka befintliga framtidsprognoser för att stödja sina spekulationer.
Steg 3: Genusaspekter: Eleverna får även i uppgift att reflektera över hur uppfattningar om kön kan påverka teknikutvecklingen i deras område och presentera sina tankar om hur normer kring vad som anses manligt eller kvinnligt kan forma dessa förändringar.
Steg 4: Presentation: Grupperna presenterar sina framtidsprognoser och diskuterar sina slutsatser med resten av klassen, vilket ger en bred bild av möjliga framtidsscenarier och teknikens roll i samhällsutvecklingen.